Albrecht Dürer: Die vier Bücher von der menschlichen Proportion
 
Albrecht Dürer, German painter, engraver, and draftsman

Albrecht Dürer, German painter, engraver, and draftsman, was the most celebrated artist of the Northern Renaissance. Dürer’s reputation spread throughout Europe during his lifetime, beyond his native city of Nuremberg, a thriving center of trade and culture. Like Leonardo da Vinci, Dürer became deeply involved in scientific and mathematical studies; his application of scientific principles to the creation of art marks the beginning of art theory in Northern Europe and of scientific writing in Germany.


De Symmetria is Dürer’s illustrated study of the measurements and proportions of the human form

De Symmetria is Dürer’s beautifully illustrated study of the measurements and proportions of the human form. Underweysung der Messung is a pioneering work in scientific illustration that contains over 150 woodcuts, including outstanding examples of orthographic projection and several of Dürer’s most intriguing designs. It presents a wide range of geometric subjects, with the basics of linear, plane, and solid geometry laying a foundation for practical applications for architecture and art, including the construction of columns and the rendering of alphabets. Its most notable achievement is the analysis of perspective; in that regard, Dürer’s treatise had a major impact on Northern Renaissance art.


Lutheran Letterforms

Dürer’s Underweysung der Messung ends with the artist’s famous analysis of lettering, one of the earliest attempts to rationalize principles of typographic design. Dürer also describes a technique for optically sizing inscriptions on the face of tall monuments in order to make the words at different heights appear the same size to a viewer on the ground. His example is Martin Luther’s translation of the phrase from 1 Peter 1:25 “Das Wort Gottes bleibt ewig” (The Word of God will last forever). This Bible phrase had tremendous cultural relevance, having become a slogan of Lutheran evangelicals. Without mentioning current events, Dürer’s monument implicitly takes a stand.


Mathematik und Geometrie

Im Jahr 1525 veröffentlicht der Künstler Albrecht Dürer die „Unterweisung der Messung mit dem Zirkel und Richtscheit“, in der er die Malerei nicht mehr den mechanischen Künsten sondern aufgrund ihrer eindeutigen Verwandtschaft mit der Mathematik und der Geometrie vielmehr den freien Künsten zuordnet. 


Die vier Bücher von der menschlichen Proportion. 1528

Im Jahr 1528 erschien beim Verleger Koberger zu Nürnberg Albrecht Dürers heute fast vergessenes Werk, „Die vier Bücher von der menschlichen Proportion“. 


Ausbildung junger Künstler

In dieser Schrift hat der große Meister seine Erkenntnisse über Sinn und Zweck der Kunst und über die Aufgaben bei der Ausbildung junger Künstler dargelegt. 


Proportionswissenschaft

Anthropologie, Morphologie, Geometrie, Proportionswissenschaft, Physiognomik, Ethik, Ästhetik und Kunstphilosophie kommen zu Wort, um die hohe Mission der Kunst und die Grammatik ihrer Symbolsprache dem Künstlerjünger eindringlich vor Augen zu führen, damit er lerne Ideen zu objektivieren. 



Leib-Seele-Einheit

In diesem gedankentiefen Werk sind Lehren wie die der Leib-Seele-Einheit, der Rangordnung der Schönheiten, die Ideenobjektivität als Prinzip des Kunstschaffens des Naturelltypen-Begriffs der heutigen Wissenschaften vorweg genommen. 

Es ist ein Dokument deutschen Forschersinns, deutscher Gründlichkeit und Gediegenheit.

Ein anbetender Geist ringt um Erkenntnisse, für die den Menschen des zwanzigsten und einundzwanzigsten Jahrhunderts erst die Augen geöffnet werden müssen; denn bisher ist Dürers vielseitige Geisteshaltung nicht erschöpfend zur Darstellung gebracht worden.

Am Inhalt des Proportionswerkes ist Melanchtons Urteil über Dürer: „Ein weiser Mann, an dem die künstlerische Begabung, so hervorragend sie auch war, noch das Mindeste gewesen ist“ zu ermessen, wie einseitig man ihn einschätzte.

Levitating Stone
(Hinzugefügt)


Erstellt September 2006. Update 11. April 2007.
© Medical-Manager Wolfgang Timm
Fortsetzung

Die  Kronen symbolisieren die höhere Natur in jedem Menschen, sein individueller potentieller innerer Adel. Jedermann ist verpflichtet seinen inneren Adel nach Albrecht Dürer und Carl Huter zu heben. Bearbeitung: Medical-Manager Wolfgang Timm
 
Menschliche Proportion